Translate

miercuri, februarie 23, 2011

Crima in viziunea Cain si Abel....

A fost la TV o discutie intre Liiceanu si Plesu. Liiceanu gandea ca exista oameni care nu pot fi criminali si oameni care sunt in stare sa ucida iar Plesu ca exista oameni cu deficiente care au inclinatii spre criminaitate dar ca de fapt toti oamenii pot fi criminali, doar ca situatiile in care cineva ucide sunt diferite de la un om la alt om. Inclinam sa-i dau dreptate lui Plesu dar...

Oare ce vrea sa spuna biblia? Acesta este un interesant aspect al vietii comentat chiar de la inceput.
Adam si Eva au avut doi fii, Cain si Abel. Cain l-a ucis pe Abel si Abel a murit fara de urmasi. Biblia nu mentioneaza decat urmasii lui Cain.
4.3 Dupa o bucata de vreme, Cain a adus Domnului o jertfa de mancare din roadele pamantului
4.4 Abel a adus si el o jertfa de mancare din oile intai nascute ale turmei lui si din grasimea lor. Domnul a privit cu placere spre Abel si spre jertfa lui.
4.5 dar spre Cain si spre jertfa lui n-a privit cu placere. Cain s-a maniat foarte tare si s-a posomaorat la fata.
4.6 si Domnul a zis lui Cain:”Pentruce te-ai maniat si pentruce ti s-a posomarat fata ?
4.7 Nu-i asa ? Daca faci bine, vei fi bine primit, dar daca faci rau, pacatul pandeste la usa, dorinta lui se tine dupa tine dar tu sa-l stapanesti.
4.8 Insa Cain a zis fratelui sau Abel: “Haidem sa iesim la camp” Dar pe cand erau la camp, Cain s-a ridicat impotriva fratelui sau Abel si l-a omorat.

Dece Dzeu a privit cu placere spre jertfa de carne a lui Abel si ce a vrut sa spuna cand i-a vorbit lui Cain? Eu asa inteleg, jertfa de carne pentru hrana este bine primita. Omul poate omora animalelele pentru a se hrani dar omorarea fratelui, a unui alt om este un pacat. Dumnezeu nu il opreste pe Cain de la crima ci doar ii spune ca pacatul se va tine dupa el si el nu-l va putea stapani. Aproape ca justifica pacatul lui Cain prin aceea ca l-a nedreptatit. Dupa ce crima se consuma Dzeu ii expune lui Cain consecintele, Glasul sangelui striga si acum omul criminal este blestemat, pamantul cere sa fie izgonit din locul unde a ucis. Este condamnat sa fie fugar.
4.11. Acum blestemat esti tu, izgonit din ogorul acesta care si-a deschis gura ca sa primeasca din mana ta sangele fratelui tau!
4.12 Cand vei lucra pamantul, sa nu-ti mai dea bogatia lui. Pribeag si fugar sa fii pe pamant.”
4.13 Cain a zis Domnului:” Pedeapsa mea este prea mare ca s-o pot suferi.
4.14 Iata ca Tu ma izgonesti azi de pe fata pamantului, eu va trebui sa ma ascund de fata ta si sa fiu pribeag si fugar pe pamant si oricine ma va gasi ma va omora.
4.15 Domnul i-a zis:”Nicidecum, si daca va omora cineva pe Cain, Cain sa fie razbunat de sapte ori” Si Domnul a hotarat un semn pentru Cain ca oricine il va gasi sa nu-l omoare.
4.16 Apoi Cain a iesit din fata Domnului si a locuit in tara Nod la rasarit de Eden.

Asta inseamna ca daca un om a luat viata altuia la manie pedeapsirea lui nu poate sa devina o alta crima caci asta nu inseamna dreptate. Crima din razbunare se pedepseste de 7 ori mai mult decat crima la furie care se pedepsestr doar prin izolare si munca grea.Crima din razbunare genereaza alte crime. Sapte e un nume simbolic...

Biblia mai arata cum Cain se impreuneaza cu nevasta si face copii.. Unul din urmasii sai, Lameh a spus :
4.23 Lameh a zis nevestelor sale: “Ada si Tila, ascultati glasul meu. Nevestele lui Lameh, ascultati cuvantul meu ! Am omorat un om pentru rana mea si un tanar pentru vanataile mele.
4.24 Cain va fi razbunat de sapte ori iar Lameh de saptezeci de ori sapte”.
Deci printre urmasii lui Cain pacatul continua. Lameh a omorat din razbunare pe un om care doar l-a ranit si pe altul care doar l-a invinetit. Razbunarea prin crima este interzisa si pentru crimele astea Dumnezeu a hotarat ca nici el nu poate fi omorat caci omorarea lui va duce la o razbunare de saptezeci de ori sapte,.
Asta dupa mine exclude pedeapsa cu moartea intr-un stat crestin.

Dar nu suntem toti urmasii lui Cain caci Adam si Eva mai au si alti copii si acestia au deasemena urmasi.
4.25. Adam s-a impreunmat iaras cu nevasta si ea a nascut un fiu si i-a dat numele Set caci a zis ea, Dzeu mi-a dat o alta samanta in locul lui Abel pe care l-a ucis Cain.
Urmasii acestuia sunt urmariti ca descendenta in biblie pana la Noe. Deci s-ar parea ca oamenii salvati de Noe nu sunt din semntia lui Cain.Sau sa zicem mai amestecati...
O fi vorba de cei buni? E vorba cumva de cei care pot sa isi stapaneasca pornirile pacatoase ? Oare sunt doua feluri de oameni sau doua situatii diferite ? Uite ca nu stiu ce sa cred.

13 comentarii:

  1. ii dau dreptate lui Plesu....sunt momente in care daca asi avea o arma incarcata asi trage fara sa ezit....
    nu am arma,nu am gloante si am destula stapanire de sine sa nu o fac...!
    dar tentatia si tendinta exista.
    in plus Pe vremea lui cain si abel....nu se prea stia de crima si de ce e bine si ce e erau...asta doar inceputul cartii....actiunea se "incinge " mai tarziu iar epilogul inca nu s-a scris....

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu si o alta prietena de a mea, dupa ce "am comentat" am ajuns la aceeasi concluzie de fapt. Omul e capabil de crima, isi pierde capul in anumite momente. Ea spunea ca:
    - Ia sa-ti inchipui ca vezi pe cineva care iti violeaza fica, iei in mana tot ce gasesti si ii spargi capul... Devii o fiara !

    RăspundețiȘtergere
  3. sunt pe fuga, dar o sa mai revin ca-mi place subiectul :)

    In Noul Testament se reia ceea ce a facut Cain si Abel :

    "Prin credinţă a adus Abel lui Dumnezeu o jertfă mai bună decât Cain. Prin ea a căpătat el mărturia că este neprihănit, căci Dumnezeu a primit darurile lui. Şi prin ea vorbeşte el încă, măcar că este mort." Evrei 11:4

    "Căci vestirea, pe care aţi auzit-o de la început, este aceasta: să ne iubim unii pe alţii;nu cum a fost Cain, care era de la cel rău, şi a ucis pe fratele său. Şi pentru ce l-a ucis? Pentru că faptele lui erau rele, iar ale fratelui său erau neprihănite." 1 Ioan 3:12

    RăspundețiȘtergere
  4. Deci chiar daca cel ce ucide nu are o justificare si ucide din rautate tot nu trebuie pedepsit prin moarte caci razbunarea genereaza razbunare... Dar oamenii sunt de doua feluri ? Abia ce ma decisesem ca nu...

    RăspundețiȘtergere
  5. Abel a înțeles ca doar un sacrificiu (un miel nou nascut) oferit lui Dumnezeu putea sa plăteasca pentru păcatele sale, că doar oferindu-I acest miel fără pată (simbol al jertfei viitoare a lui Isus) va putea fi considerat neprihănit.

    "Şi, după Lege, aproape totul este curăţit cu sânge; şi fără vărsare de sânge, nu este iertare." Evrei 9:22

    Cain, dimpotriva a crezut că prin faptele sale religioase (o jertfă de mâncare din roadele pământului) poate să-și câștige mântuirea. Nu a înțeles că mântuirea e un dar, că e doar har și că nu se câștigă prin religiozitatea noastră sau prin eforturile noastre. Faptele sunt făcute de Domnul, noi intrăm în har doar prin credința în jertfa Domnului Isus.

    Într-un fel asta ar putea însemna că doar Abel îl cunoștea pe Dumnezeu. Iar faptele următoare au confirmat acest lucru: Cain l-a omorat pe Abel.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu cred că oamenii sunt de două feluri, cred că la un momet dat in functie de circumstante toti avem aceleasi porniri in inima. doar ca unii le tinem in frau iar altii nu.

    RăspundețiȘtergere
  7. "Deci chiar daca cel ce ucide nu are o justificare si ucide din rautate tot nu trebuie pedepsit prin moarte"

    cherie...
    eu cred ca moarte pentru moarte este cel mai corect.
    "cu moartea pre moarte calcand..."
    chiar daca raul din noi invinge si ajungem sa ucidem cred ca pedeapsa corecta este moartea.

    RăspundețiȘtergere
  8. viorica, intr-un fel ai dau dreptate, dar daca stau si ma gandesc, dreptatea este ceva foarte discutabil...

    RăspundețiȘtergere
  9. Mihaela, in ceea ce priveste ideea ta ca doar Abel il cunostea pe Dumnezeu este o forma de interpretare a bibliei cam fortata, dar daca asta raspunde unei nevoi sufletesti...poti sa zici si asa. Eu insa nu as intelege niciodata asta. As gasi multe argumente impotriva.
    De exemplu, fiul lui Cain, Lameh a ucis si de data asta crima s-a comis pentru a razbuna o rana si o vanataie. Aici se continua problema crimei, in general, si nu doar credinta si cunoasterea lui Dumnezeu de care te legi.

    Cand spui ca oamenii nu sunt de doua feluri iti dau dreptate. Toti suntem capabili de crima, depinde cat de mare este incercarea la care ne supune Dumnezeu.

    RăspundețiȘtergere
  10. Cherie, ce zici tu despre fiul lui Cain, Lameh include o alta perspectiva. este vorba despre legatura dintre respingere (Cain s-a simtit respins de Dumnezeu) si poligamie. Ce rana sau ce vanataie avea Lameh??? Nici una. Doar in imaginatia lui. de remarcat este ca el ca spune asta ... nevestelor lui, si nu nevestei cum ii spusese Dumnezeu lui Adam. Se pare ca respingerea tinde sa genereze niste sentimente de paranoia :)

    RăspundețiȘtergere
  11. In tot ce scrie in biblie tu vezi doar mesaje cifrate de cum sa ne purtam fata de Dumnezeu. Eu cred ca biblia ne invata in special cum sa traim si apoi cum sa ne inchinam.
    Adica (zic eu)ambele interpretari, si ale tale si ale mele cred ca sunt bune, dar probabil pe mine ma preocupa mai mult cum sa traiesc decat cum sa ma inchin, Convingerea mea este ca prima grija a lui Dzeu este sa ne invete cum sa traim. De inchinat se inchina fiecare dupa inima lui, dar de trait avem o singura morala si cea mai importanta lege morala este sa nu ucizi.
    Asa ma gandeam....

    RăspundețiȘtergere
  12. cu siguranță ai dreptate. eu nu am ajuns să văd aceste "mesaje cifrate" de la prima citire... nici măcar de la a doua. Si incă mai sunt multe lucruri pe care nu le inteleg.

    Biblia pune accentul pe mântuirea noastră, care e extrem de simplă. nu e nevoie de studii aprofundate. descoperirea amanuntelor mai sofisticate vine cu timpul, pe măsură ce învățăm Să-l cunoaștem pe Dumnezeu și să avem o relație personală cu El.

    Sigur că e important să nu ucizi dar ce ne facem cu faptul că Isus a zis că cel care-i spune fratelui său "prostule" a săvărșit deja o crimă. În sensul ăsta suntem cu toții (cred eu) criminali.

    RăspundețiȘtergere
  13. Din punctul meu de vedere (acelasi cum spuneam mai inaite)fiecare cauta si ca urmare vede, ceea ce are nevoie, Isus (iar, zic eu) ne invata cum sa traim si aici e si mai evident simbolismul vorbelor sale.
    Evreii au talmudul care completeaza vechiul testament actualizand "poruncile" cu evolutia societatii, "Pildele" lui Isus sunt un fel de astfel de completari, si sunt foarte importante caci ne determina ca crestini, Eu zic insa ca nu trebuie sa le iai chiar la propriu ci sa le dezvolti, sa le privesti mai larg deschizand sufletul si mintea... Societatea se schimba...
    Dar... vorbesc si eu... vorbe si iar vorbe !

    RăspundețiȘtergere