Translate

vineri, mai 08, 2009

Ioan Paul al II-lea (partea I )


Ioan Paul al II-lea a fost un personaj istoric care in calitatea sa de Papa, de sef al bisericii catolice si de preot intr-un stat care a trecut prin multe incercari a simtit si a fost marcat de problemele coexistentei crestinismului cu cele doua aspecte ale raului social: nazismul si comunismul. A trait si a fost martor in ambele regimuri totalitare.In carte a revenit la temele principale de conversatie de la Castel Gandolfo, din 1993.Doi filozofi polonezi - Jozef Tishner si Kraysztof Michalski i-au propus aceasta discutie si raspunsurile papei sunt interesante. Desi completate de referiri la scrieri clasice de religie si din biblie nu m-au obosit .Ma voi ghida dupa cele 26 de intrebari la care Papa a raspuns si voi scoate pentru fiecare una sau doua fraze comentarii personale sau scoase din context, fraze care mie mi s-au parut mai remarcabile.
Subiect. LIMITA IMPUSA RAULUI
1*Astfel mie mi se pare important ca luand ca pilda parabola evanghelica a alegerii graului de neghina el aminteste ca raul (neghina) si binele (graul) coexista prin voia lui Dumnezeu pana la seceris cand se poate face alegerea.
2*Ideologia raului este urmarea neacceptarii rolului de "cretor" a lui Dzeu, iar pacatul original de care se vorbeste in biblie este legat de cuvintele din Geneza: " Veti fi ca Dumnezeu, cunoscand binele si raul", adica "veti decide chiar voi ce este bine si ce este rau".
3*Vorbind despre limita raului, il citeaza pe Goethe care l-a calificat pe diavol ca fiind acea forta care cauta mereu raul si face intotdeauna binele precum si pe Sf. Pavel care atrage atentia prin cuvintele: "Nu te lasa invins de rau, ci invinge raul prin bine."
4*Vorbind despre mantuire am remarcat ca in polona si latina cuvantul vine de la verbul "a recapata" in timp ce in romana verbul "a mantui" inseamna mai mult "a termina". Imi pare rau, eu niciodata nu am inteles sensul mantuirii.....
El spune : cruce, inviere, mister pascal. Toate impreuna inseamna :"Mantuire". Este mai clar dar...
5*Misterul mantuirii ? El spune: "gloria Dei vivens homa - gloria lui Dzeu este omul care traieste.
6*Mantuirea ca expresie a iubirii lui Dzeu, este socotita ca izbanda lui Cristos asupra raului si este data omului nu doar ca un avantaj personal ci si ca sarcina.
Subiect. LIBERTATE SI RESPONSABILITATE
7*Interesat de gestionarea libertatii obtinuta de cei din tarile foste comuniste odata cu evenimentele din 1989 Ioan Paul al II-lea insista asupra importantei vointei care are un rol hotarator. Omul vrea un anumit bine si este raspunzator de alegere. Metafizic si antropologic viziunea sa asupra binelui accepta 3 forme,binele corect (bonus honestum), binele profitabil (bonum utile) si binele placut(bonum delectabile)Concentrandu-se asupra ultimelor doua lasa cam nediscutat binele corect care in general este considerat gestionat de Cristos dar eu tocmai pe asta nu il consider clar.
8*Si Papa spune ca "Pentru Aristotel libertatea este o caracteristica a vointei care se realizeaza prin intermediul adevarului.", idee insusita si de sf. Toma des luat ca punct de referinta. Eu inca nu am o percepere absoluta asupra adevarului asa ca de aici ma cam opresc. Lucrurile se complica in masura in care eu nu sunt prea credincioasa si incep sa le comentez diferit.
Sf. scriptura spune ca libertatea ne este data ca sa iubim... Hm! Si cand nu iubim "ce trebuie" cum se numeste?
La 7 ani am fost data la scoala si de atunci viata mea a fost schimbata. N-am mai avut libertate sau in orice caz, libertatea mea a fost ingradita de "trebuie". Pana atunci acest cuvant imi era necunoscut caci "trebuie" era discutabil si nu il puteam desparti de "te rog". De la 7 ani am simtit ca scoala era ceva "indiscutabil". Eu stiam sa citesc si sa socotesc. Ce am invatat in cl. I stiam dinainte dar trebuia sa ma scol dimineata, sa stau cuminte in banca si sa ascult toate chestiile acelea pe care le stiam deja. Acest "trebuie" m-a urmarit toata viata de atunci si niciodata nu am mai avut acea senzatie de libertate ce o aveam inainte de a merge la scoala. Nu ca n-ar fi fost placut la scoala. Imi placea la scoala dar daca imi era somn si nu as fi vrut sa merg la prima ora sau n-as fi vrut sa-mi fac lectiile as fi avut un sentiment de vinovatie, sentiment pe care inainte nu mi-l amintesc sa-l fi incercat. Eram "responsabila" (in felul meu)si nu era deloc "confortabil".
9*La Congresul Teologilor din Europa Centrala si de Est de la Lublin din 1991 s-a incercat sa se traga concluziile experientelor avute de diferitele biserici in lupta impotriva totalitarismului.Ioan Paul al II-lea spune ca "Teologia care s-a dezvoltat in acea parte a Europei nu este teologia inteleasa in sens occidental... Este marturia vietii...In occident apare negarea lui Cristos... Se pretinde ca de fapt omul este cel care hotaraste ce e bun si ce e rau...Sa traiesti ca si cum Dumnezeu nu ar exista inseamna sa traiesti in afara coordonatelor binelui si raului..."
Asa este dar si eu pacatuiesc prin negarea coordonatelor binelui si raului biblic. Sa ma ierte Dumnezeu! Si daca tot ne iarta pe toti unde este dreptatea ?
Aici ma opresc si scriu dupa ce citesc restul cartii care este discutabila din punctul meu de vedere.O voi discuta dupa ce o termin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu