Translate

luni, mai 04, 2009

Jurnal de blog

Mi-am gasit subiectul principal pentru blogul meu. Voi scrie despre cartile citite. In fiecare saptamana o carte. Saptamana asta este "BILANT" de Somerset Maugham.
Pentru mine este unul din cei mai pretuiti scriitori. Nu pot spune ca a scris cele mai bune romane dar pot spune ca tot ce a scris si am citit ocupa in conceptia mea despre literatura un loc aparte. Imi place omul iar scrierile lui imi patrund in suflet. Romanul meu preferat este "Robii" sau asa cum a aparut ulterior filmului, "Robie".
Cartea "Bilant" este pe langa o biografie un manual pentru cei care vor sa scrie si o colectie de concluzii asupra vietii. Concluziile sunt cuminti si nu cauta sa epateze pe nimeni. Sunt concluzii sincere dupa o viata plina de reusite dar si de suferinta. Aceleasi concluzii pe care le-ar scrie orice om obisnuit dar inteligent si echilibrat.
Cartea este plina de fraze care merita o atentie deosebita. Citez:
*Prefer ca un scriitor sa fie vulgar decat pretios. Caci viata e vulgara si el cauta viata.
*Caci oamenii, asa cum observa Pope, orice-ar spune, nu sunt niciodata de parerea altora decat in masura in care este conforma cu a lor.
*Unul din inteleptii marunti din Chelsea sustinea:"Cine scrie pentru bani nu scrie pentru mine".O fi spus el multe lucruri patrunzatoare (asa cum se cuvine unui intelept) dar asta era o prostie caci pe cititor nu-l intereseaza de ce scrie autorul............
Dar cum pictorul nu-si va primi onorariul cata vreme nu-si va multumi cat de cat cumparatorii, tot asa cartile scriitorilor nu vor fi citite daca nu starnesc interesul cititorilor.
*Cei mai multi dintre noi ne simtim stanjeniti cand ni se fac complimente exagerate. Cum isi inchipuie credinciosul ca lui Dzeu ii face placere aceasta linguseala servila?
*In ce ma priveste, nu pot crede intr-un Dzeu care se manie pe mine pentruca nu cred in El......Nu pot crede intr-un Dzeu lipsit de umor si de bun-simt.
*Dar desi oamenii au pus pe seama lui Dzeu imperfectiunile pe care le-ar deplange la ei insisi, aceasta nu inseamna ca nu exista Dzeu. Aceasta dovedeste numai ca religiile acceptate de oameni nu sunt decat poteci oarbe croite intr-o jungla de nepatruns si dintre care nicuna nu duce in miezul marelui mister.
*Iar daca adevarul reprezinta una din valorile fundamentale, e ciudat ca nimeni nu stie exact ce este.
*Nu pot sa cred ca frumosul este apanajul unei elite si as spune ca o manifestare de arta care sa aiba un inteles in ochii unor persoane anume pregatite este ceva la fel de neinsemnat ca si grupul caruia i se adreseaza.
*Marea tragedie a vietii nu e ca oamenii pier, ci ca inceteaza sa mai iubeasca.
*Binele este singura valoare care, in aceasta lume a aparentelor, pare sa aiba dreptul de a fi un scop in sine.virtutea este propria sa rasplata. Ma rusinez ca am am ajuns la o concluzie asa de banala.
....................................................................
Si cartea se incheie cu un citat de Fray Luis de Leon"
Frumusetea vietii, spune el, consta in necesitatea ca fiecare sa actioneze potrivit firii si indatoririlor sale.

Merita sa cititi cartea asta. In ce privesc regulile dupa care se scrie un roman, o piesa, sau orice altceva cu pretentie la "literatura de succes", se pare ca sunt lucruri pe care Somerset Maugham nu le-a mai spus ...

4 comentarii:

  1. Da, se pare că eşti un om fericit, dacă apuci să citeşti o carte pe săptămână.:)

    RăspundețiȘtergere
  2. M-ai făcut curios, am să încerc să găsesc această carte. Am o permanentă foame de lectură şi e tare bine...

    RăspundețiȘtergere
  3. PS - te-am trecut şi eu la blogrollul meu, cu toată plăcerea. La bună recitire...

    RăspundețiȘtergere
  4. îmi place să citesc ....uneori am impresia ca nu o să reuşesc să aflu toate lucrurile importante .. poate mă grăbesc ...
    mă bucur că te-am întâlnit ..

    RăspundețiȘtergere